Ángel Nieto és un dels personatges més
reconeguts dins el món del motociclisme. Tot i que últimament estem acostumats
a veure pilots espanyols ocupant les posicions d’honor no sempre ha estat així,
i el primer en donar alegries al motociclisme del país va ser el pilot de
Zamora fa més de 45 anys.
Ángel Nieto, després de guanyar el Gran Premi de França 1984 |
Va iniciar la seva carrera als 13 anys,
disputant algunes carreres locals. El fet de provenir d’una família molt humil i
la conseqüent manca de recursos econòmics el va obligar a traslladar-se a
Barcelona per tal de poder seguir amb la seva projecció. A la capital catalana
va aconseguir fer els seus primers passos com a pilot de carreres amb la marca catalana Derbi, però és amb
Ducati amb qui firmaria el seu primer contracte professional l’any 1965, equip
amb el que aconseguiria la seva primera victòria al Campionat d’Espanya. Un any
més tard però torna a Derbi. Tot i l’escassetat d’experiència, Nieto va ser
capaç d’acabar en cinquena posició en dues proves mundialistes que va disputar
els anys 1964 i 1965 respectivament a l’edat de 17 anys.
La de 1969 va ser la seva primera temporada
completa al mundial, disputant-la a la categoria de 50c.c. Aquell va suposar el
primer dels seus 13 títols mundials. S’ha de destacar el fet, que com molts
altres pilots en aquells temps, Nieto corria en dues categories diferents. Una
menor exigència física permetia als pilots córrer dues curses de forma
consecutiva sense que el seu rendiment se’n ressentís. Menció especial es
mereixen els dos campionats aconseguits l’any 1972, en el que va ser capaç de
guanyar a la categoria dels 50c.c. i alhora fer-ho en la de 125c.c. Tampoc ens
podem oblidar del de la temporada 1979 en els 125c.c. on va dominar amb mà de
ferro el certamen guanyant totes i cada una de les proves disputades.
Ángel Nieto (1), Gran Premi de França 1984 |
Dels 13 títols mundials aconseguits (sempre
expressats com a 12+1 pel propi pilot), Nieto en va guanyar 5 amb Derbi, 1 amb
Kreidler, 2 amb Bultaco, 2 més amb Minarelli i finalment els últims 3 amb
Garelli.
I pel que fa a cilindrades: 6 els va
aconseguir als 50c.c. i 7 en 125c.c.
A tots aquests cal sumar-hi els 23 Campionats
d’Espanya que també té al seu palmarès, 5 en els 50c.c., 11 en la dels 125c.c.
i 7 en la dels 250c.c.
Nieto sempre ha defensat que els seus “12+1”
haurien pogut ser més si s’ho hagués proposat, i esdevenir així el pilot amb
més títols mundials de la història, però segons ell mateix, aquesta no era una
de les seves prioritats sinó que la diversió i la felicitat fent el que feia
sempre passaven per davant d’hipotètics rècords.
Ángel Nieto, guanyant el Gran Premi de França 1984 |
Uns anys després de la seva retirada Nieto va
crear el seu propi equip per on hi van passar pilots com Alberto Puig, i si no
en tenia prou amb els títols que havia aconseguit ell com a pilot, en va
aconseguir un més la temporada 1999, quan Emili Alzamora, li va donar al seu
equip “Via Digital Team” la corona en la categoria de 125c.c.
No hay comentarios:
Publicar un comentario